Hij is niet je tweelingziel. Hij is je trigger in een mooi jasje.
- Ieteke Blom
- 21 feb.
- 1 minuten om te lezen
Is het je tweelingziel… of gewoon trauma? In de spirituele wereld vliegen de labels je soms om de oren. Tweelingzielen, karmische liefdes, zielsconnecties, je kent het wel.
Maar eerlijk? Wat ik vaak zie, is dit: we noemen een ongezonde of zelfs toxische relatie liever onze ‘tweelingziel’, dan dat we durven voelen wat er echt speelt. Want dan hoef je niet te erkennen dat je jezelf weer vergeten bent.
Dat je grenzen over zijn gegaan. Dat je gegrepen werd door iets ouds, iets wat allang geen liefde meer is. Dan hang je er liever een spiritueel strikje om; ‘Het moest zo zijn’, ‘We spiegelen elkaar’, ‘We hebben nog lessen te leren.’ Misschien waar. Maar vaak is het ook gewoon een trauma bond. Oude pijn die zich herhaalt. Een diepe verslaving aan drama, aandacht of erkenning.
En in plaats van uit te stappen, blijf je zitten. Want het ‘voelt’ zo intens. Zo vertrouwd. Zo ‘meant to be’.
Maar weet je? ‘Intens’ betekent niet altijd ‘gezond’. ‘ Vertrouwd’ betekent vaak gewoon: ‘Dit ken ik van vroeger.’
En soms is het dapperste, meest liefdevolle wat je kunt doen: Het label eraf halen en naar binnen keren. Niet om de ander te redden, maar jezelf.
Want echte liefde begint daar waar je jezelf niet langer verraadt voor een mooi verhaal.

Opmerkingen